maandag 19 september 2011

Drakensbergen NP (5-12 september)


En weg zijn we! Ik moet toegeven dat ik het best wel spannend vond zo in mijn eentje er op uit trekken! Maar goed en veilig begonnen met een lift van Mr. Gool naar de luchthaven. Vervolgens vlucht naar Durban en een hele lange rit naar de Drakensbergen. Ik heb een weekje gelogeerd in de Sani Lodge, aan de voet van de Drakensbergen. Normaal gezien ben je daar op een dikke 3 uur vanuit Durban maar als je, zoals ik, een shuttle dienst neemt doe je daar zo’n 5,5 uur over. Voordeel is wel dat je al heel wat mooie plekjes kan zien…
Lange eerste dag dus maar eens goed en wel aangekomen zag ik het helemaal zitten! Een mooie lodge, in de middle of nowhere, geen internet, geen winkels, soms gsm-ontvangst,…maar een prachtig uitzicht en één en al natuur!
Eerste dag een mooie wandeling gemaakt naar ‘Bushmen paintings en tweede dag zelf een tocht gedaan met een ander meisje dat alleen reisde.
Ik had mijn zinnen gezet op een 2-daagse tocht in Lesotho maar helaas geen slachtoffers gevonden om mij te vergezellen, het nadeel van alleen reizen dus…
In de plaats heb ik iets, om het zacht uit te drukken, helemaal anders gedaan: krabben vangen! De 2e avond zijn er 2 doctoraatsstudenten toegekomen van de universiteit van Stellenbosch en een goeie ziel die chauffeur voor hen wou zijn. Ethel wilt met DNA onderzoek aantonen dat er meerdere soorten krabben leven in de rivieren in Zuid-Afrika en Genevieve doet ongeveer hetzelfde voor ghecko’s. Om dit te onderzoeken heb je natuurlijk beestjes nodig! En aangezien ik ‘niets’ te doen had (ik had me al voorbereid op lekker luieren, boekje lezen aan de waterval,…) was ik snel overtuigd om mee op pad te gaan!
Het was enerzijds een unieke kans om in andere natuurreservaten binnen te geraken en nog wat meer te zien van de omgeving en anderzijds was het natuurlijk ook dikke pret!
Zie de foto’s voor meer uitleg over ‘Hoe van je een krab’.
De tweede dag was het de bedoeling Ghecko’s te vangen maar dat is helaas net iets moeilijker dan krabben…het is uiteindelijk een zeer mooi tochtje geworden zonder vangst!
De laatste dag in de Drakensbergen heb ik nog een tripje gedaan met een andere groep naar Lesotho via de Sani Pass. De Sani Pass is één van de mogelijke toegangswegen tot Lesotho, helaas is het de moeilijkste weg. Met een 4x4 baan je je een weg naar de top, via zéér slechte wegen, haarscherpe bochten,…ik heb toch een paar keer mijn adem ingehouden! Maar het was meer dan de moeite waard! Adembenemende uitzichten en eenmaal in Lesotho begeef je je precies in een totaal andere wereld! Ook een klein dorpje bezocht om het lokale bier (om eerlijk te zijn…verschrikkelijk!) en brood te proeven en een beetje meer over de cultuur te weten te komen.
Voor de geïnteresseerden: een vrouw in Lesotho kost gemiddeld 23 koeien. Als je eentje met een opleiding wil zal je wel met meer moeten komen! (Ter vergelijking: een Zulu-vrouw is reeds te verkrijgen voor 10 koeien!)
Ik heb die dag ook kennis gemaakt met de ‘Puff adder’, een giftige slang. Nietsvermoedend wandelde we naar een uitkijkpunt tot onze gids ‘Stop, don’t move” riep. De slang kroop ons, waarschijnlijk ook nietsvermoedend, tegemoet…Klein detail: als iemand op de slang had getrapt was de kans héél groot geweest dat de slang gebeten had en, zoals de gids het zo mooi kon verwoorden, dan kan je alleen maar tegen een boompje gaan zitten, relaxen en genieten van de laatste 20 minuten van u leven…slik! Voor de rest alles toppie hier! ;-)

Tot zover de Drakensbergen…op naar Johannesburg voor Kruger NP!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten